..odc.43.. Niczym nie skrępowana jakość czyli filozofia TQM.

Czym jest TQM?

    TQM czyli Total Quality Management oznacza po prostu takie wszechstronne zarządzanie przez jakość. Właściwie jest to filozofia zarządzania, która poprzez założenie odpowiedniej strategii, a w niej: procesy, kształcenie, zaangażowanie motywację, narzędzia i środki prowadzi do skutecznego rozwoju przedsiębiorstwa. Oprócz tego owy rozwój ma bezpośrednie przełożenie na zadowolenie i pełną satysfakcję klientów. Jest to sposób, system takiego zapewnienia jakości, w którym uczestniczą wszyscy pracownicy Waszej firmy i związanego z nią otoczenia. Głównie poprzez pracę zespołową i przy ważkiej roli management oraz pełnej satysfakcji klientów..
  Wtedy głównym celem Waszej firmy jest osiągnięcie długotrwałego rozwoju i sukcesu finansowego, którego źródłem są zadowolenie klienta oraz korzyści personelu i Was, właścicieli firm. Klient jest zadowolony wtedy, gdy otrzymuje wyrób najlepszej jakości w swojej klasie. Stąd głównym celem Waszego przedsiębiorstwa jest ciągłe samo doskonalenie, w tym w jakości wyrobów dla uzyskania pełnego zadowolenia klienta. Klient jest tu rozumiany bardzo szeroko. Kryje się w tym pojęciu zarówno klient zewnętrzny (odbiorca produktów i usług) jak i klient wewnętrzny (dostawca, zaopatrzenie, inni. Na przykład: dział produkcji jest klientem magazynu części, a magazyn części jest klientem działu zakupów).
 Wszechstronne zarządzanie jakością określa min. stosunek przedsiębiorstwa i jego całego personelu do ogólnie rozumianych problemów jakości. 5 najważniejszych zasad, którymi cechuje się TQM to: 
1) zaangażowanie kadry kierowniczej każdego poziomu, 
2) koncentracja na klientach zewnętrznych i wewnętrznych oraz pracownikach, 
3) koncentracja na faktach i problemach,
4) ciągłe doskonalenie KAIZEN, 
5) powszechne uczestnictwo, (wszystkie ręce na pokład).

 Dodatkowo Weź pod uwagę całą gamę innych zasad, którymi cechuje się zarządzanie jakością. Na przykład: 
1) przedsiębiorstwo powinno być tak zarządzane, aby klient był zadowolony z produkowanych tam wyrobów czy usług, 
2) zarządzanie z uwzględnieniem klienta oznacza strategiczne i systematyczne podejście do jakości, 
3) w proces doskonalenia muszą być włączeni wszyscy pracownicy
4) każdy pracownik ma swojego dostawcę i klienta wewnętrznego
5) najważniejszym źródłem poprawy jakości jest twórcza praca wszystkich pracowników, 
6) praca wymaga kształcenia, szkolenia w celu zapoznania się z metodami i sposobami doskonalenia jakości, 
7) każde zadanie pracownik powinien wykonać dobrze za pierwszym razem
8) działania mają prowadzić do tego, aby nie powstawały błędy
9) kompleksowe zarządzanie jakością powinno być wspomagane przez inne systemy
10) miarą skuteczności TQM jest poziom kosztów jakości.

 Główne wytyczne dla TQM zawarte są w zasadzie PDCA (Zasada doskonalenia oparta o PDCA zakłada, iż na początku planujemy jakieś udoskonalenia /lub rozwiązanie problemu/, potem go testujemy na małą skalę i jak to rozwiązanie działa to wprowadzamy go na pełną skalę).

Cykl PDCA przedstawia się zwykle w formie koła podzielonego na 4 obszary.

Wg tej zasady, ciągle należy szukać przyczyn powstających problemów, tak, aby wszystkie elementy systemu produkcyjnego oraz związane z nimi działania stawały się coraz lepsze.

Oczywiście zawsze pozostaje dobry i sprawdzony doradca, który w sposób obiektywny określi zakres problemów Twojej firmy i opracuje ścieżki rozwiązania i rozwoju. ZAPRASZAM zatem do mojego biura.