...odc.40 Lean management czyli odchudzanie:))))

Lean Management- kolejna ze współczesnych koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem, która to zakłada przystosowanie go do panujących warunków gospodarowania, w danym momencie,  na rynku. Owa adaptacja dokonywana jest na drodze zmian organizacyjnych i funkcjonalnych. Następuje zatem w Twojej firmie powolny ale permanentny proces modernizacji i racjonalizacji całej organizacji Twojej firmy oraz jej relacji z otoczeniem. Wprowadzasz bowiem liczne zmiany w zakresie działalności, w strukturze majątku oraz metodach zarządzania. Zastanawiasz się także i dokonujesz zmain w dziedzinie przygotowania zawodowego oraz kształtowania postaw pracowników. W wolnym tłumaczeniu to wyszczuplanie czy odchudzanie przedsiębiorstwa. (J.Lichtarski, 1997, s.224).

Koncepcja Zarządzania poprzez Lean Management zakłada:

1.      Elastyczność struktury organizacyjnej.

2.      Ciągłe udoskonalanie organizacji poprzez liczne szkolenia kadry i pracowników.

3.      Wyodrębnienie małych jednostek organizacyjnych, zespołów pracujących nad określonym zadaniem.

4.      Podział odpowiedzialności.

Lean management jest sposobem zarządzania Twoją firmą, wykorzystywanym szczególnie w procesie restrukturyzacji. Jego istotą jest "odchudzanie", optymalizowanie Twojego przedsiębiorstwa poprzez doskonalsze wykonywanie zadań dotyczących zarządzania majątkiem firmy, zarządzania personelem, jak też skupienie się na kształtowaniu pozytywnych kontaktów z otoczeniem. Koncepcja lean management zmierza do uzyskania wysokiej produktywności i jakości produktów, przy maksymalnym usprawnieniu organizacji i wszelkich procesów pracy.

Do stref zastosowania koncepcji Lean management należą:

§  produkcja,

§  zaopatrzenie i zbyt,

§  organizacja i kierowanie.

Lean management koncentruje się na realizacji czterech wzajemnie powiązanych celów, są to:

1.   Krótki cykl produkcyjny, wysoka integracja procesu produkcyjnego.

2.   Terminowość dostaw, partnerska współpraca z dostawcami.

3.   Minimalne zapasy.

4.   Maksymalne wykorzystanie zdolności produkcyjnych.

Optymalizowanie według idei lean management to także zmiany w sposobie myślenia pracowników i kadry zarządzającej. Podkreślana jest praca zespołowa i takież podejmowanie decyzji. Także pełne zaangażowanie w pracę oraz stałe podnoszenie fachowości i kwalifikacji na wszystkich stanowiskach. Priorytetem w tym sposobie zarządzaniu (wyszczuplającym) jest wszechstronna informacja i bezpośredni oraz szybki dostęp do niej dla wszystkich pracowników.

Spory nacisk lean management kładzie na kształtowanie długotrwałych i bezpośrednich kontaktów z dostawcami oraz odbiorcami, wówczas zastosowanie znajduje metoda just in time. Po drodze dla odciążenia Twojej firmy ze zbędnych kosztów stosuje się głównie outsourcing, który równocześnie upraszcza i usprawnia system zarządzania. Polega to na tym, że Zlecasz  na zewnątrz realizację niektórych funkcji. W dążeniu do optymalizacji produkcji wykorzystywany jest także controlling.

…”...zarządzanie zgodnie z zasadami lean jest czymś zupełnie innym od wszystkiego co znacie do tej pory”- śmiało zacytuję tu  Boba Woods’a, bo Lean management dotyczy lepszej obsługi klientów przy pomocy mniejszego ilości personelu, używania mniejszych zapasów i mniejszych nakładów kapitałowych. Osiąga się to poprzez lepsze zarządzanie procesami, z pomocą ludzi, którzy wiedzą co robią i tworzą wartość, czyli inaczej mówiąc, bez nadmiaru biurokracji, pracowników oraz marnotrawienia czasu i pieniędzy. Dlatego śmiem twierdzić, że lean nie jest dla ludzi bojaźliwych.

Na rynku biznesowym są zasadniczo trzy główne sposoby prowadzenia działalności. Pierwsza polega na tym, że kierownicy zarządzają wydziałami, polecając swoim ludziom wykonać jakieś działania. Realizujcie ten czy inny projekt, niezależnie od tego czy firma rzeczywiście osiąga korzyści, bo to jest wasza praca. Przeprowadzajmy audyty. Wydajmy gazetkę firmową. Wdróżmy nowe oprogramowanie. W niektórych przypadkach funkcjonuje to całkiem dobrze. Jeżeli mielibyście zbudować linię kolejową na zachodzie, musielibyście codziennie położyć wiele kilometrów torów, zachowując równą odległość między szynami. To wszystko. Reszta polega na rzuceniu ludzi do pracy. Ale w większości nowoczesnych firm działania nie są takie proste i ograniczanie się do wdrażania jakiegoś systemu czy wymagania zgodności z jakąś procedurą w nadziei, że to pomoże, jest bardzo rozrzutnym sposobem działania. Nikt nie chce zadawać pytań, ponieważ jest tylko trybem w maszynie. Proponuję zatem wzorem liderów tej metody w zarządzaniu firmom zapoznać się z tymi, następującymi przykładami

1.       Wiele osób zdało sobie sprawę z ograniczeń tego podejścia, polegającego na „rzucaniu ludzi do pracy”, więc wymyśliliśmy drugi sposób prowadzenia działalności, który polega na nagradzaniu za dobre wyniki finansowe. Rozumowanie jest proste: nieważne jak to robicie, ale jeżeli potraficie osiągnąć zyski, dostaniecie swoją dolę. Jeśli nie, no cóż … znajdziemy kogoś, kto potrafi. Jest to, ogólnie rzecz biorąc, bardziej efektywne niż pierwsza metoda, ponieważ przynajmniej motywuje ludzi do wysiłku, ale niewiele bardziej skuteczne. Poza tym, jest to marnotrawienie ludzkich talentów. Każdy robi to, za co mu płacą, ani więcej, ani mniej, a jeśli osiągacie zamierzony cel i wasz szef dostaje premię, wszyscy są zadowoleni. Myślenie nie jest uwzględnione w systemie nagród i premii, więc zdarza się tylko wtedy, gdy jest pożar i wtedy wszyscy stajemy się geniuszami. Tak właśnie wyglądają kariery większości z nas. Osiągaj zyski, albo pożałujesz. Niestety, indywidualny postęp osiągany jest kosztem kogoś innego, co również jest bardzo rozrzutnym podejściem.

2.       Toyota opracowała zupełnie odmienny sposób zarządzania. Ich podejście polega na połączeniu działania z wynikami za pomocą cyklu PDCA. Jego istotą jest zaangażowanie zespołów w wspólne rozwiązywanie problemów. Toyota zidentyfikowała kilka typowych problemów i skłania ludzi do rozwiązywania ich tam, gdzie one występują, mniej lub bardziej szczegółowo. Zrozumienie tego jest ważne, jeżeli chcecie działać zgodnie z lean. Nie ma gotowych rozwiązań. Nie można kupić systemów lean. Musicie motywować wasze zespoły do wymyślania nowych rzeczy poprzez nieustanne testowanie nowych pomysłów i hipotez. Ten sposób polega na poddawaniu w wątpliwość założeń, na zadawaniu pytań. W końcu dochodzicie do stabilnych procesów, które w większości dobrze funkcjonują, a wyjątki stanowią podstawę rozwiązywania problemów i ciągłego doskonalenia. Poza tym, zmuszacie ludzi do uruchomienia szarych komórek, towaru rzadko używanego w naszych organizacjach w dzisiejszych czasach.

Jak zwykle i zawsze zapraszam do swojego biura po porade i wsparcie konsultacyjne w tym zakresie.

  1. Lichtarski J., Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, WAE, Wrocław 1997
  2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Lean_management

3.      Nalepka A., Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Zakres, kierunki, metody, WAE, Kraków 1998

4.      http://www.econom.pl/download/nauka/nop.pdf