..odc.35 Innowacje w biznesie cz.2

Innowacje cz.2

Kolejnym narzędziem, które polecam w okresie spowolnienia gospodarczego to „Blue Ocean Strategy” (BOS)  Jest to sposób myślenia, którego istotą jest zaniechanie walki z konkurencją i stuprocentowe skupienie się na nowej, jeszcze nie odkrytej niszy rynkowej. Często jest to obszar, którego wcześniej nie braliśmy pod uwagę. Twórcy tego narzędzia, Chan Kim i Renee Mauborgne, podzielili rynki na dwie części: Ocean Czerwony – czyli to wszystko, co już odkryto i zagospodarowano, i Ocean Błękitny – czyli rynki, które nie zostały odkryte. Klienci, którzy jeszcze nas nie znają, a także konkurenci będący gdzieś daleko w tyle. Właśnie w przestrzeni Błękitnego Oceanu mają miejsce najważniejsze posunięcia biznesowe, które wyznaczają kierunek i strategię firmy na długie lata, a także zapewniają największy zysk. Najważniejszą cechą „Blue Ocean Strategy” jest możliwość stosowania jej także w mocno zapełnionych, konkurencyjnych branżach. Jedynym warunkiem jest oderwanie się od status quo i innowacyjne podejście do znanych już wartości i zasad. Zdaniem twórców strategii „Blue Ocean”, ich narzędzie nie ma słabych punktów, nawet jeśli wdrożenie wygenerowanych za jego pomocą pomysłów obarczone jest pewnym ryzykiem niepowodzenia. Kim i Mauborgne szybko na takie dictum odpowiadają, że biznes zawsze niesie ze sobą ryzyko, ale kto go nie podejmuje, ten nie wie, co to sukces. 

Kolejne narzędzie – benchmarking – to tworzenie analiz porównawczych praktyk i procesów stosowanych przez Twoja, własną firmę w zestawieniu z liderem Twojej branży oraz, coraz częściej, w zestawieniu z firmami, które świetnie sobie radzą w branżach zupełnie innych niż nasza. Korzyści płynące z zastosowania benchmarkingu są nieocenione. Śledzenie poczynań najlepszych ułatwia podążanie za trendami i – co najważniejsze – przy zaangażowaniu odrobiny kreatywności pozwala na stworzenie przewagi konkurencyjnej i wyprzedzenie lidera branży.

Jak słusznie precyzują definicje, benchmarking nie jest naśladownictwem – to raczej asymilacja i adaptacja w naszej firmie czynników (najlepszych praktyk), dzięki którym pewne procesy przebiegają sprawnie. Umiejętne zastosowanie tego narzędzia, zamiast bezmyślnego naśladownictwa, wymaga więc przede wszystkim logicznego myślenia, chęci nieustannego uczenia się oraz twórczej pracy, która pozwala na adaptowanie pomysłów z uwzględnieniem kultury organizacyjnej naszej firmy.

Narzędziem, które do niedawna znane było przede wszystkim instytucjom badawczym, jest tzw. insight. Dziś z powodzeniem stosują je również korporacje, tworząc działy wyspecjalizowane wyłącznie w realizowaniu wywiadów pogłębionych oraz przekładaniu płynących z nich wniosków na rynkową praktykę. Celem pracy takich komórek, jak Client Insight Departament, Insight Management Unit itp. jest wykorzystywanie wiedzy i informacji płynących z obserwacji konsumentów do ulepszania oferty firmy oraz minimalizowania kosztów produkcji. Z kolei w działaniach stricte marketingowych insight pozwala na poznanie, zrozumienie postaw i przekonań wybranej grupy docelowej. Taka wiedza daje szansę na tworzenie skuteczniejszych strategii marketingowych, które będą atrakcyjniejsze dla konsumenta i dopasowane do jego potrzeb lepiej niż oferta konkurencji. Wyniki badań tego typu mogą być inspiracją do wprowadzania nowych produktów i innowacyjnych usług w branży.

Analizowanie rynku, śledzenie trendów i zmian w zachowaniach ludzi, przyglądanie się poczynaniom konkurencji to tylko wybrane metody generowania nowych pomysłów. Inspiracją może być też internet – największy współczesny magazyn wiedzy i opinii, w tym tych z odległych zakątków świata, które często dają się skutecznie zaadaptować na rodzimym rynku. Ponieważ człowiek i jego myśli są pierwszym ogniwem tworzenia postępowych rozwiązań, niezwykle ważnym składnikiem sukcesu rynkowego każdej firmy jest stymulowanie komunikacji wewnętrznej, która pozwoli na płynną i nieskrępowaną wymianę pomysłów i poglądów. Drugim ważnym elementem jest oparcie kultury przedsiębiorstwa na wsłuchiwaniu się w potrzeby konsumentów, które dostarczają inspiracji i najczęściej są zalążkiem zupełnie nowych trendów.