odc. 44. Nie musisz wszystko Sam, czyli co to jest outsourcing?

Outsourcing.

….”Jeśli jest coś, czego nie Potrafisz zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, Żebyś to Robił i Powinieneś zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż Ty”… to właśnie sam Henry Ford już w 1923 r. sformułował tę koncepcję biznesową. Logiczna i prosta. Pierwotnie outsourcing rozumiany był jako strategia zaopatrzenia stosowana przez firmy produkcyjne, głównie motoryzacyjne, polegająca na tym, że nie wszystkie części i podzespoły Musisz robić sam i u siebie. Część zleć do wykonania innym lub od innych je kup. Pod koniec XX w. termin outsourcing zaczął być stosowany powszechniej i szerzej. Ta strategia polegała na zlecaniu zadań i operacji wspierających główną działalność firmy, na zewnątrz i zewnętrznym, specjalistycznym podwykonawcom. Obecnie outsourcing traktowany jest jako nowoczesna strategia zarządzania, polegająca na oddaniu innemu przedsiębiorstwu zadań nie związanych bezpośrednio z podstawową działalnością firmy, dzięki czemu może ona skupić swoje zasoby środki finansowe na tych obszarach, które stanowią podstawę jej działań i w których osiąga przewagę konkurencyjną. To właśnie chcę Wam dzisiaj zaproponować. W okresie spowolnienia gospodarczego, być może „jak znalazł”. Gwałtowny wzrost zainteresowania outsourcingiem notuje się w Polsce, wraz z naszą akcesją do Unii Europejskiej, czyli na rok 2004. Wtedy to zaczęto wskazywać na poważną rolę w gospodarce światowej zjawiska przenoszenia działalności przedsiębiorstw za granicę (offshore outsourcing lub offshoring) (co było dużo łatwiejsze i bezpieczniejsze. Mieliśmy już podstawowe swobody: przepływu kapitału, osób i usług). Zaczęto publicznie analizować wpływ stosowania tej strategii w krajach rozwiniętych na wzrost bezrobocia i  spowolnienie gospodarcze.

Na tera uważam, że najważniejszymi przyczynami stosowania outsourcingu przez firmy jest szansa:

1.       redukcji i kontroli wszystkich niemalże kosztów,

2.       uporania się z zadaniami pracochłonnymi i trudnymi do wykonywania lub niemożliwą do kontrolowania,

3.       pozyskania zewnętrznego kapitału, finansowania,

4.       podziału ryzyka i jego dywersyfikację,

5.       przyspieszenia pojawienia się korzyści wynikających z restrukturyzacji,

6.       uzyskania dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej jakości,

7.       zwolnienia własnych zasobów do innych celów,

8.       uzyskania zasobów, którymi przedsiębiorstwo nie dysponuje,

9.       dopływu gotówki.

Z rozmów i badań przeprowadzonych przeze mnie do pracy doktorskiej w latach 2010- 2012, wynikało, że w ponad 60% przedsiębiorstwach, dzięki temu dokonano oszczędności, co stanowiło podstawowy cel zastosowania owego outsourcingu. Ciekawy wynik badań to obszar działania przedsiębiorstw, w których strategia outsourcingu stosowana była najczęściej. Były to: informatyka, usługi pomocnicze i logistyka. W ramach tych obszarów zadaniami najczęściej przekazywanymi na zewnątrz były: konserwacje i naprawy sprzętu, software, przetwarzanie danych, druki i promocja, obsługa poczty, konsulting, szkolenia, wsparcie klientów, zaopatrzenie i zakupy, rachunkowość, funkcje płacowo-kadrowe, rekrutacja, catering i usługi gastronomiczne, obsługa nieruchomości, ochrona fizyczna, marketing bezpośredni, telemarketing, usługi logistyczne, leasing sprzętu i samochodów, itp. Wymienione powyżej zadania mają w większości charakter usługowy.

Zastosowanie outsourcingu jest procesem relatywnie trudnym i dość skomplikowanym. Zdefiniowałbym najczęściej spotykane problemy związane z zastosowaniem outsourcingu następująco:

1.      niewykorzystanie szans z uzyskania większej elastyczności przy zaspakajaniu potrzeb klientów.

2.      nieuzyskanie spodziewanych obniżek kosztów,

3.      ogólne pogorszenie jakości realizacji funkcji dotychczas wykonywanej samodzielnie,

4.      niepowodzenia w wypracowaniu relacji prawdziwej współpracy z dostawcą usług,

5.      spory między klientem a dostawcą usługi, zwłaszcza dotyczące jakości usługi i wysokości kwot z umów zlecenia,

6.       wystąpienie możliwości uzależnienia się od dostawcy,

7.      niemożność zachowania wysokiej jakości przy dużym udziale obcych komponentów,

8.      zatarcie obrazu firmy wśród klientów,

9.      możliwość poniesienia strat wynikających z niesolidności firm zewnętrznych,

10.   ujemne stosunki społeczne związane z redukcją personelu,

11.   ryzyko wzrostu kosztów.

Do częstych błędów popełniane przez firmy stosujące lub wdrażające outsourcing, mające wpływ na wystąpienie wskazanych problemów, muszę zaliczyć: niewłaściwy dobór kryteriów wyboru dostawcy, kierowanie się wyłącznie kryterium cenowym, słabe relacje nabywca-dostawca podczas życia projektu, nadmierna koncentracja na technologii i finansach, pomijanie aspektu personalnego i zbyt pośpiesznie przygotowywane kontrakty.