Poniedziałek, 17 marca 2014
odc. 44. Nie musisz wszystko Sam, czyli co to jest outsourcing?
Outsourcing.
….”Jeśli jest coś, czego nie Potrafisz zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż konkurenci, nie ma sensu, Żebyś to Robił i Powinieneś zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż Ty”… to właśnie sam Henry Ford już w 1923 r. sformułował tę koncepcję biznesową. Logiczna i prosta. Pierwotnie outsourcing rozumiany był jako strategia zaopatrzenia stosowana przez firmy produkcyjne, głównie motoryzacyjne, polegająca na tym, że nie wszystkie części i podzespoły Musisz robić sam i u siebie. Część zleć do wykonania innym lub od innych je kup. Pod koniec XX w. termin outsourcing zaczął być stosowany powszechniej i szerzej. Ta strategia polegała na zlecaniu zadań i operacji wspierających główną działalność firmy, na zewnątrz i zewnętrznym, specjalistycznym podwykonawcom. Obecnie outsourcing traktowany jest jako nowoczesna strategia zarządzania, polegająca na oddaniu innemu przedsiębiorstwu zadań nie związanych bezpośrednio z podstawową działalnością firmy, dzięki czemu może ona skupić swoje zasoby i środki finansowe na tych obszarach, które stanowią podstawę jej działań i w których osiąga przewagę konkurencyjną. To właśnie chcę Wam dzisiaj zaproponować. W okresie spowolnienia gospodarczego, być może „jak znalazł”. Gwałtowny wzrost zainteresowania outsourcingiem notuje się w Polsce, wraz z naszą akcesją do Unii Europejskiej, czyli na rok 2004. Wtedy to zaczęto wskazywać na poważną rolę w gospodarce światowej zjawiska przenoszenia działalności przedsiębiorstw za granicę (offshore outsourcing lub offshoring) (co było dużo łatwiejsze i bezpieczniejsze. Mieliśmy już podstawowe swobody: przepływu kapitału, osób i usług). Zaczęto publicznie analizować wpływ stosowania tej strategii w krajach rozwiniętych na wzrost bezrobocia i spowolnienie gospodarcze.
Na tera uważam, że najważniejszymi przyczynami stosowania outsourcingu przez firmy jest szansa:
1. redukcji i kontroli wszystkich niemalże kosztów,
2. uporania się z zadaniami pracochłonnymi i trudnymi do wykonywania lub niemożliwą do kontrolowania,
3. pozyskania zewnętrznego kapitału, finansowania,
4. podziału ryzyka i jego dywersyfikację,
5. przyspieszenia pojawienia się korzyści wynikających z restrukturyzacji,
6. uzyskania dostępu do mocy produkcyjnych najlepszej jakości,
7. zwolnienia własnych zasobów do innych celów,
8. uzyskania zasobów, którymi przedsiębiorstwo nie dysponuje,
9. dopływu gotówki.
Z rozmów i badań przeprowadzonych przeze mnie do pracy doktorskiej w latach 2010- 2012, wynikało, że w ponad 60% przedsiębiorstwach, dzięki temu dokonano oszczędności, co stanowiło podstawowy cel zastosowania owego outsourcingu. Ciekawy wynik badań to obszar działania przedsiębiorstw, w których strategia outsourcingu stosowana była najczęściej. Były to: informatyka, usługi pomocnicze i logistyka. W ramach tych obszarów zadaniami najczęściej przekazywanymi na zewnątrz były: konserwacje i naprawy sprzętu, software, przetwarzanie danych, druki i promocja, obsługa poczty, konsulting, szkolenia, wsparcie klientów, zaopatrzenie i zakupy, rachunkowość, funkcje płacowo-kadrowe, rekrutacja, catering i usługi gastronomiczne, obsługa nieruchomości, ochrona fizyczna, marketing bezpośredni, telemarketing, usługi logistyczne, leasing sprzętu i samochodów, itp. Wymienione powyżej zadania mają w większości charakter usługowy.
Zastosowanie outsourcingu jest procesem relatywnie trudnym i dość skomplikowanym. Zdefiniowałbym najczęściej spotykane problemy związane z zastosowaniem outsourcingu następująco:
1. niewykorzystanie szans z uzyskania większej elastyczności przy zaspakajaniu potrzeb klientów.
2. nieuzyskanie spodziewanych obniżek kosztów,
3. ogólne pogorszenie jakości realizacji funkcji dotychczas wykonywanej samodzielnie,
4. niepowodzenia w wypracowaniu relacji prawdziwej współpracy z dostawcą usług,
5. spory między klientem a dostawcą usługi, zwłaszcza dotyczące jakości usługi i wysokości kwot z umów zlecenia,
6. wystąpienie możliwości uzależnienia się od dostawcy,
7. niemożność zachowania wysokiej jakości przy dużym udziale obcych komponentów,
8. zatarcie obrazu firmy wśród klientów,
9. możliwość poniesienia strat wynikających z niesolidności firm zewnętrznych,
10. ujemne stosunki społeczne związane z redukcją personelu,
11. ryzyko wzrostu kosztów.
Do częstych błędów popełniane przez firmy stosujące lub wdrażające outsourcing, mające wpływ na wystąpienie wskazanych problemów, muszę zaliczyć: niewłaściwy dobór kryteriów wyboru dostawcy, kierowanie się wyłącznie kryterium cenowym, słabe relacje nabywca-dostawca podczas życia projektu, nadmierna koncentracja na technologii i finansach, pomijanie aspektu personalnego i zbyt pośpiesznie przygotowywane kontrakty.