..odc. 36.. Analiza SWOT- proste i skuteczne narzędzie w zarządzaniu.

Analiza SWOT- dobre i proste narzędzie do tworzenia strategii.

 

Analiza SWOT to sposób, dzięki któremu firma może zanalizować i rozpoznać własne silne i słabe strony (Strengths i Weaknesses), a także istniejące i potencjalne szanse i zagrożenia (Opportunities i Threats) płynące z otoczenia zewnętrznego. Po sfinalizowaniu, analiza SWOT określa, co może pomóc w realizacji celów firmy (silna strona lub możliwość) lub co może być przeszkodą, którą należy przezwyciężyć lub zminimalizować w celu osiągnięcia pożądanego rezultatu (słaba strona lub zagrożenie). Jak Możesz skutecznie przeprowadzić analizę SWOT swojej firmy? Podstawowe wskazówki o których Powinieneś Pamiętać to:

1/. Nigdy nie kopiuj istniejącej analizy SWOT – to może wpłynąć na twój sposób, tok myślenia. Za każdym razem preparuj analizę SWOT na niezapisanej kartce papieru. Aby usprawnić tok diagnozowania SWOT-em i uporządkować problematykę, można zastosować istniejące i powszechnie znane szablony.

2/.  Spokojnie, z pietyzmem i poświęcając wystarczająco dużo czasu dokonuj swojej analizy. Być może będziesz musiał wielokrotnie korygować analizę, zanim osiągniesz zadowalający wynik.

3/. Analiza SWOT sama w sobie nie stanowi wyniku. To tylko narzędzie wspomagające analizę całego Twojego przedsiębiorstwa. Przed rozpoczęciem analizy powinieneś wiedzieć, do czego wykorzystasz tą analizę i co zamierzasz zrobić z z nimi w działalności.

4/. Analiza SWOT nie jest chwilową fanaberią czy modą, trendem w zarządzaniu, to wiarygodna technika stosowana w całym biznesie. Powinieneś czuć się dobrze i zmotywowany przygotowując ją w swoim przedsiębiorstwie.

5/.  Analiza SWOT powinna być prosta, jasna, zwięzła a na pewno przenikliwa. Analiza musi być zrozumiała dla osób i klientów z  zewnątrz (np. personelu banków, innych instytucji lub inwestorów), dlatego nie należy stosować wyrażeń lub skrótów zrozumiałych tylko dla Ciebie.

6/.  Opracuj plan działań na podstawie analizy SWOT.  Powinieneś móc ją zaprezentować każdej zainteresowanej osobie.

7/.  Analiza SWOT stanowi tylko wgląd w sytuacje w jednym punkcie w czasie. Musisz ją korygować, najlepiej co pewien czas, aby zobaczyć, jak sytuacja zmieniła się w czasie.

8/. Nie staraj się zbytnio analizować problemu. Nie przejmuj się, że analiza nie jest idealna, po prostu ją wykonaj. Jeśli na jej podstawie zamierzasz realizować działania, musi być dokładna we wszystkich istotnych aspektach. Bardzo ważną rzeczą jest obiektywne, a nawet krytyczne spojrzenie na przedsiębiorstwo. Tylko wtedy będziemy mogli przyjrzeć się organizacji.      

Siłą rzeczy każda analiza SWOT pisana przez nas będzie mimo wszystko subiektywna, ale trzeba starać się spojrzeć na firmę z innej perspektywy: jakie silne strony widzi w firmie otoczenie zewnętrzne. Jeżeli przedsiębiorstwo ma tylko jednego właściciela, to warto rozpocząć od wypisania pozytywnych cech charakteru przez tą osobę. Mocne strony stanowią wartość dla odbiorców i warto je podkreślać w ofertach, przekazie komunikacyjnym. Z drugiej strony pamiętajmy o słabych stronach. Nie bójmy się identyfikować problemów i  „wąskich gardeł”. Ukrywanie słabości nie spowoduje tego, że przestaną one istnieć. Jeśli odwrócimy głowę od problemu to nie znaczy, ze problem zniknie. Warto dlatego zrobić listę błędów, przeoczeń czy pomyłek. Warto jest spojrzeć na firmę z zewnętrznej perspektywy np. jedna osoba może wiedzę właściciela potraktować jako silną stronę, jednak osoba z zewnątrz może to postrzegać jako słabość- to jasne. Spojrzeć można niejako z pozycji helikoptera, niejako zawisając nad firmą i patrząc na nią „z góry”. Może to zrobić ekspert zewnętrzny. Kto to może być? Ano Zapytaj mnie o to- jestem do Twojej Dyspozycji. Szanse mają pozytywny wpływ na rozwój i pokonywanie barier płynących z otoczenia, są to kluczowe czynniki, które pozwolą na utrzymanie pozycji lub jej ekspansję, a jednocześnie osłabią zagrożenia. Zagrożenia są przeszkodą dla utrzymania pozycji, rozwoju lub ekspansji. Zagrożenia mają negatywny wpływ przede wszystkim na utrzymanie pozycji, jak również na perspektywy rozwoju. Skuteczna ich identyfikacja jest podstawą opracowania prawidłowej strategii.  Czynniki zewnętrzne należy precyzyjnie określać, gdyż mogą w jednym przypadku być szansą, a w innych zagrożeniem. Typowymi przykładami jest polityka gospodarcza prowadzona przez państwo, tendencje rynkowe, koncesjonowanie działalności gospodarczej. Przeprowadzając analizę SWOT należy pamiętać, że silne i słabe strony są czynnikami wewnętrznymi, a szanse i zagrożenia to elementy zewnętrzne wobec firmy. Przeprowadzając analizę SWOT można obserwować wszystkie istotne czynniki, które wywierają łączny wpływ na firmę w jednym miejscu. Analiza SWOT jest prosta do przeprowadzenia, jasna i łatwa do zaprezentowania.  

Analizę SWOT można stosować do:  

  • punktu wyjściowego do tworzenia biznesplanów
  • przeorientowania dotychczasowego kierunku działalności firmy
  • wypracowania priorytetowego kierunku działania dostosowanego do zmieniających się warunków rynkowych
  • rozpoznania sytuacji wewnętrznej i zewnętrznej organizacji, aby w przypadku wykrytych niedoskonałości wprowadzić programy naprawcze
  • budowania planów strategicznych
  • określenie kluczowych czynników, produktów, które mają decydujący wpływ na rozwój firmy, a potem umacnianie ich jako źródła przewagi konkurencyjnej
  • zapewnienia funkcjonowania jakości (szerokie zastosowanie w ramach norm ISO).
    Analiza SWOT, ze względu na elastyczność, jest zależna od naszej inwencji i może być stosowana w najróżniejszych obszarach funkcjonowania człowieka.