..odc. 34. Innowacje w biznesie. cz.1

..Innowacje w biznesie czyli realna konieczność.

Małpa, która nie wiedziała, że z drzewa zejść nie wolno, zapoczątkowała gatunek ludzki – głosi jedna z teorii ewolucji...

Zgodzicie się, że wybryk owej małpy to wystarczający dowód na to, że nieszablonowe myślenie często prowadzi do przełomowych rozwiązań i odkryć. Funkcjonujące już od stuleci ludowe powiedzenie, że „tylko zdechłe ryby płyną z prądem” jednoznacznie świadczy o tym, że wszelkie zmiany od dawien dawna są nieodłącznym elementem rozwoju. A świat biznesu szybko wprowadza do swojej praktyki tę zasadę. Oczywiście dziś wyrażamy ją bardziej specjalistycznymi słowami. 

Dlaczego warto być innowacyjnym? Bo to się po prostu nam kalkuluje. Każdy operujący w ramach współczesnego rynku  wie, ile kosztuje skuteczne wypromowanie produktu w bardzo konkurencyjnej branży, (na tzw. czerwonym oceanie). Jeśli przewaga danego produktu nad konkurencją ma polegać wyłącznie na głośniejszym „krzyku” w mediach, koszty promocji drastycznie rosną, jeśli natomiast produktowi nadamy indywidualną, unikalną, innowacyjną właściwość, która sama go lansuje i „sprzedaje”, wydatki na reklamę można znacznie ograniczyć. I to dla nas ważna informacja, że innowacyjność nie jest więc wielką grą zarezerwowaną dla bogatych firm. Przeciwnie – tam, gdzie nie można zwalczyć przeciwnika siłą (mówię o sile pieniądza), jedyną skuteczną bronią okazuje się spryt i pomysłowość. W taki właśnie sposób niewielka „garażowa” firma Apple pokonała giganta amerykańskiego rynku – koncern IBM. 

Jak mędrzec, który wie, że nie tylko serce i wiara, ale szkiełko i oko …..mogą…

…dać impuls i odpowiedź na pytanie: jak szukać innowacji? Jak myśleć kreatywnie, nietuzinkowo i nieszablonowo o działalności naszej firmy? Jak motywować i inspirować siebie i innych? Dotyczy to często wszystkich uczestników rynku. Jak napisałem w nagłówku tego akapitu są przynajmniej dwie drogi: z jednej strony warto zdać się w tym względzie na intuicję i proste, zdroworozsądkowe myślenie. Myślenie kreatywne, wywołane emocjami na zasadzie „burzy mózgów” i to bez ich krytycznego wartościowania musi z drugiej strony wesprzeć mądrymi badaniami, które mogą stanowić inspirację do dalszych rozważań lub utwierdzić nas w słuszności intuicyjnego przeczucia. Wspólnym mianownikiem tych rozwiązań i jednocześnie podstawą w poszukiwaniu innowacji jest obserwowanie i słuchanie ludzi. I właśnie na tym opierają się absolutnie wszystkie narzędzia, mające wspomóc firmy w wymyślaniu innowacji. Zawsze również warto posiłkować się konsultacjami specjalistów z tej dziedziny.

Zapraszam do kontaktu, gdyż obecne spowolnienie gospodarcze dodatkowo wymaga a nawet wymusza poszukiwanie rozwiązań innowacyjnych.