..odc. 22. Motywować ale nie wariować. cz.2.

Demotywacja, czy można inaczej?

Tak jak obiecałem przedstawię poniżej kilka głównych czynników, które mogą de motywować Twoją kadrę. Na podstawie szeregu przeprowadzonych badań za główne czynniki de motywujące uznano:

Nie wyrażanie uznania dla pracowników za zgłaszane przez nich sugestie, brak reakcji na skargi, brak zachęty, krytykowanie pracowników w obecności innych, brak zainteresowania opiniami pracowników, brak informacji skierowanej do pracowników o ich postępach oraz faworyzowanie wybranych osób.

Poniżej też zaprezentuję standardowy schemat typowych przyczyn  niepowodzeń.

Pamiętaj wszakże, iż przed przystąpieniem do wyboru określonych czynników motywacyjnych dla pracownika wykonującego swoją pracę poniżej oczekiwań dobrze jest ustalić przyczynę (problem), właśnie poprzez zastosowanie schematu diagnozy niepowodzeń.

A. Problem postrzegania: czy zgadza się Pan /i, że wykonuje Pan /i swoją pracę poniżej oczekiwanego przeze mnie poziomu? – należy w tym miejscu ustalić zakres i oczekiwane wyniki;

B. Problem zasobów: czy ma Pan/ i wszystko, czego potrzeba do wykonania tej pracy? – uzupełnić zasoby;

C. Problem szkoleniowy: czy brak Panu /i konkretnych umiejętności do wykonania pracy? – uzupełnić szkolenia;

D. Problem uzdolnień: czy czuje Pan /i, że to jest dobre, właściwe zajęcie dla Pana? – przemodelować profil pracy, przenieść na inne stanowisko, zwolnić, etc.

E. Problem oczekiwań: jakie jest Pana /i zdanie na temat Pana wyników na tym stanowisku?

Jak Pan /i sądzi, jakie są moje oczekiwania w tym względzie? – usprawnić komunikacje w sprawie celów, zadań i wymagań;

F. Problem systemu nagród: czy wydaje się Panu /i, że nagrody są przydzielane sprawiedliwie? – ustalić przekonania pracownika i ewentualnie przedyskutować;

G. Problem wachlarza nagród: czy stosowane nagrody za dobre wyniki są dla Pana atrakcyjne? – ustalić co jest ważne dla pracownika. Wobec powyższego praktyczny sprawdzian dla Ciebie jako szefa.  Jeżeli w firmie źle się dzieje, nie powinieneś tłumaczyć tego niskim poziomem zaangażowania załogi. Przedtem sam powinieneś przyjrzeć się swoim umiejętnościom i zachowaniom, lub Twoich Kierowników. Dla sprawdzenia możne zastanowić się nad następującymi aspektami:

 Postawa:. 1. Czy chowasz urazę, złość w stosunku do kogokolwiek z Twoich podwładnych?

2. Czy wierzysz, że ludzi można zainspirować?

Umiejętności: Czy potrzebujesz poprawy w: - słuchaniu; - dawaniu informacji zwrotnych; - zarządzaniu czasem; - coachingu ? /patrz wcześniejszy odcinek/

Zachowania: 1. Czy swoim zachowaniem dajesz przykład tego, czego wymagasz od innych?

2. Czy zaplanowałeś i ustaliłeś okresowe spotkania z każdym pracownikiem?

Proces: 1. Czy wiesz coś wyróżniającego o każdym z pracowników? 2. Czy postawiłeś każdemu pracownikowi odpowiednie cele, tak by znać aktualne, poszczególne motywatory?

3. Czy dajesz się poznać swoim pracownikom jako człowiek, osoba, a nie jedynie jako zwierzchnik?

Podsumowując wszystkie powyższe uwagi, można stwierdzić, że każdy człowiek będzie lepszym pracownikiem, jeżeli Ty jego szef, zwierzchnik umiejętnie zastosujesz następujące zasady:

1. Określisz oczekiwania (jakie rezultaty mają być osiągnięte);

2. Zapewnisz pracownikowi wartość jego pracy (ważne, żeby realizował poprzez prace także swoje cele osobiste: pieniądze, uznanie, satysfakcja, etc,.);

3. Zapewnisz wykonalność pracy (umiejętności, zdolności, środki);

4. Regularnie udzielisz informacji zwrotnych oraz oczywiście

5. Nagradzasz zawsze, gdy pracownik osiąga rezultaty.

Zatem nie wariuj a umiejętnie motywuj.