..odc. 20. Jak gospodarować środkami finansowymi w firmie? cz.2.

„Jak gospodarować środkami finansowymi - 2?”

Kontynuując rozważania z wczorajszego dnia- zaczniemy od należności. W gospodarce rynkowej większość sprzedaży jest prowadzona na warunkach kredytowych. Tak rozumując Wiesz więc, że należności to wartość towarów, za które nie otrzymaliśmy jeszcze zapłaty. I tymi należnościami dobrze jest też umieć skutecznie zarządzać. W tymże zarządzaniu należnościami powinno się uwzględnić:               

- długość  okresu  kredytowania (z uwzględnieniem największych klientów);                

- ocenę wiarygodności klientów (charakter klienta, kapitał, forma prawna, zabezpieczenie);

- twoje sposoby kontroli i ściąganie należności (upomnienie, rozmowa telefoniczne, wizyta, wstrzymanie kredytowania, droga prawna,);

- oraz koniecznie systemy upustów za płatności gotówką.

Pamiętaj również, iż rozszerzenie sprzedaży na kredyt może łączyć się:

- z korzyściami - jak na przykład wzrost sprzedaży i zysków;  ale i

- z zagrożeniem – jak na przykład utrata płynności, straty (niesolidni klienci), podatki ( dochodowy , VAT płatne od sprzedaży fakturowej).

Oprócz należności będziesz miał również zobowiązania, a do typowych powinieneś zaliczyć zobowiązania: -wobec pracowników; - wobec budżetu (podatki, ZUS); czy na przykład spłatę kredytów. Fakt, że często zobowiązania wobec dostawców to "darmowy sposób na kapitał”, jednak w chwili gdy można korzystać z upustów czy bonifikat za określone terminy lub formy płatności, to kredyt ten /zwany często: „kupieckim”/, ma już niestety określony koszt.

Powinno się negocjować upusty przy jak najdłuższych terminach płatności, korzystając z wielu źródeł dostaw.  Pamiętaj poniższe definicje:

Należności: Kwoty pieniężne należne jednostce gospodarczej od osób  trzecich (prawnych i fizycznych), głównie z tytułu sprzedaży towarów, robót i usług.

Zobowiązania: Kwoty pieniężne należne osobom trzecim od jednostki gospodarczej, głównie z tytułu zakupu materiałów, robót i usług.

Pomówmy w tym miejscu o gotówce. Utrzymanie bowiem pewnego stanu gotówki na rachunku bankowym, czy w kasie jest tak samo konieczne dla prawidłowego funkcjonowania firmy, jak tlen dla życia człowieka. Gotówka służy do regulowania różnego rodzaju zobowiązań, może być utrzymywana jako środek zabezpieczenia (nieprzewidziane sytuacje) oraz w celu inwestowania w papiery wartościowe, atrakcyjne cenowo towary itp. Kluczową więc sprawą jest zapewnienie odpowiedniego stanu gotówki w określonych terminach np. wypłat pensji, płatności podatków, składek ZUS, oraz zobowiązań wobec  dostawców. Omówmy dla porządku co dla Firmy będzie stanowić zysk, czyli - zysk a gotówka. Zysk firmy stanowi różnica fakturowanej sprzedaży i fakturowanych kosztów wraz z amortyzacją. Pamiętaj przy okazji, że zysk nie odzwierciedla prawdziwych przepływów gotówki: na przykład: - nabycie środków trwałych zmniejsza gotówkę, a nie wpływa na zysk, aż  do momentu zaliczenia w koszty amortyzacji; - amortyzacja wpływa na zysk, nie zmienia stanu gotówki; -powiększenie zapasów obniża gotówkę, nie wpływa na zysk aż do  momentu ich sprzedaży; czy na przykład: -powstawanie należności obniża gotówkę, nie wpływa na zysk (oprócz  straconych należności). Sama sprzedaż też nie jest jedynym źródłem gotówki. Można ją pożyczyć w banku płacąc odsetki. Pożyczka zwiększa, a spłaty rat zmniejszają stan gotówki bez wpływu na zysk.

I na koniec mały drobiazg o tzw.: płynności finansowej. Firma może przetrwać przez długi czas bez generowania dużego zysku, ale przy udanym zarządzaniu przepływem gotówki. Pamiętaj, że dla utrzymania płynności finansowej firma może: - sprzedać zbędne nieruchomości i urządzenia;

- obniżyć poziom zapasów; - skrócić okres kredytowania odbiorców; -  oferować rabaty za płatności gotówką; -korzystać z leasingu maszyn i urządzeń; -wydłużyć okres spłaty zobowiązań; -stosować zakupy na raty; - korzystać z bieżących kredytów.

 

Pilnuj, jak oka w głowie, właściwej płynności finansowej firmy, a nie zagrozi Ci upadłość!