Sobota, 1 lutego 2014
..odc. 20. Jak gospodarować środkami finansowymi w firmie? cz.2.
„Jak gospodarować środkami finansowymi - 2?”
Kontynuując rozważania z wczorajszego dnia- zaczniemy od należności. W gospodarce rynkowej większość sprzedaży jest prowadzona na warunkach kredytowych. Tak rozumując Wiesz więc, że należności to wartość towarów, za które nie otrzymaliśmy jeszcze zapłaty. I tymi należnościami dobrze jest też umieć skutecznie zarządzać. W tymże zarządzaniu należnościami powinno się uwzględnić:
- długość okresu kredytowania (z uwzględnieniem największych klientów);
- ocenę wiarygodności klientów (charakter klienta, kapitał, forma prawna, zabezpieczenie);
- twoje sposoby kontroli i ściąganie należności (upomnienie, rozmowa telefoniczne, wizyta, wstrzymanie kredytowania, droga prawna,);
- oraz koniecznie systemy upustów za płatności gotówką.
Pamiętaj również, iż rozszerzenie sprzedaży na kredyt może łączyć się:
- z korzyściami - jak na przykład wzrost sprzedaży i zysków; ale i
- z zagrożeniem – jak na przykład utrata płynności, straty (niesolidni klienci), podatki ( dochodowy , VAT płatne od sprzedaży fakturowej).
Oprócz należności będziesz miał również zobowiązania, a do typowych powinieneś zaliczyć zobowiązania: -wobec pracowników; - wobec budżetu (podatki, ZUS); czy na przykład spłatę kredytów. Fakt, że często zobowiązania wobec dostawców to "darmowy sposób na kapitał”, jednak w chwili gdy można korzystać z upustów czy bonifikat za określone terminy lub formy płatności, to kredyt ten /zwany często: „kupieckim”/, ma już niestety określony koszt.
Powinno się negocjować upusty przy jak najdłuższych terminach płatności, korzystając z wielu źródeł dostaw. Pamiętaj poniższe definicje:
Należności: Kwoty pieniężne należne jednostce gospodarczej od osób trzecich (prawnych i fizycznych), głównie z tytułu sprzedaży towarów, robót i usług.
Zobowiązania: Kwoty pieniężne należne osobom trzecim od jednostki gospodarczej, głównie z tytułu zakupu materiałów, robót i usług.
Pomówmy w tym miejscu o gotówce. Utrzymanie bowiem pewnego stanu gotówki na rachunku bankowym, czy w kasie jest tak samo konieczne dla prawidłowego funkcjonowania firmy, jak tlen dla życia człowieka. Gotówka służy do regulowania różnego rodzaju zobowiązań, może być utrzymywana jako środek zabezpieczenia (nieprzewidziane sytuacje) oraz w celu inwestowania w papiery wartościowe, atrakcyjne cenowo towary itp. Kluczową więc sprawą jest zapewnienie odpowiedniego stanu gotówki w określonych terminach np. wypłat pensji, płatności podatków, składek ZUS, oraz zobowiązań wobec dostawców. Omówmy dla porządku co dla Firmy będzie stanowić zysk, czyli - zysk a gotówka. Zysk firmy stanowi różnica fakturowanej sprzedaży i fakturowanych kosztów wraz z amortyzacją. Pamiętaj przy okazji, że zysk nie odzwierciedla prawdziwych przepływów gotówki: na przykład: - nabycie środków trwałych zmniejsza gotówkę, a nie wpływa na zysk, aż do momentu zaliczenia w koszty amortyzacji; - amortyzacja wpływa na zysk, nie zmienia stanu gotówki; -powiększenie zapasów obniża gotówkę, nie wpływa na zysk aż do momentu ich sprzedaży; czy na przykład: -powstawanie należności obniża gotówkę, nie wpływa na zysk (oprócz straconych należności). Sama sprzedaż też nie jest jedynym źródłem gotówki. Można ją pożyczyć w banku płacąc odsetki. Pożyczka zwiększa, a spłaty rat zmniejszają stan gotówki bez wpływu na zysk.
I na koniec mały drobiazg o tzw.: płynności finansowej. Firma może przetrwać przez długi czas bez generowania dużego zysku, ale przy udanym zarządzaniu przepływem gotówki. Pamiętaj, że dla utrzymania płynności finansowej firma może: - sprzedać zbędne nieruchomości i urządzenia;
- obniżyć poziom zapasów; - skrócić okres kredytowania odbiorców; - oferować rabaty za płatności gotówką; -korzystać z leasingu maszyn i urządzeń; -wydłużyć okres spłaty zobowiązań; -stosować zakupy na raty; - korzystać z bieżących kredytów.
Pilnuj, jak oka w głowie, właściwej płynności finansowej firmy, a nie zagrozi Ci upadłość!