...odc.18. Kradzież od wewnątrz. cz.3 i ostatnia (kradzieżowa).

 

„Włamanie od wewnątrz"

Możliwość kontroli otwierania drzwi po godzinach pracy może być ważna, ponieważ nieuczci­wi pracownicy specjalizują się często we włamaniach od wewnątrz (ukrywaniu się i opuszczaniu siedziby po godzi­nach pracy). Jeśli siedziba twoja nie jest chroniona przed takim procederem, może cię to drogo kosztować, ponieważ ten rodzaj operacji pozwala złodziejowi działać z dowolną prędkością. Złodzieje, którzy działają po godzinach pracy, wyłączają system alarmowy, który zaprojektowano do zapobiegania włamaniom z zewnątrz. Często z łatwością opuszczają siedzibę drzwiami wyposażonymi w zamki typu Yale, które nie wymagają kluczy do otwarcia od wewnątrz. Mogą szyb­ko i łatwo wynieść towar i zatrzasnąć drzwi za sobą nie zostawiając żadnego dowodu. Złodziei takich odstraszy na przykład: wykrywacz ruchu lub centralny system alarmowy. Zniechęcić ich mogą także zamki, do których otwarcia z obu stron potrzeba kluczy, o ile nie zabraniają tego przepisy przeciwpożarowe. Kiedy brak towarów, materiałów lub pieniędzy i nie ma dowodu na włamanie, od razu zacznij szukać złodzieja z wewnątrz, nieuczciwego pracownika. Same zabezpieczenia i procedury zapobiegania stratom nie wystarczą by ochronić twój majątek. Aby zabezpieczenia pozostawały skuteczne należy kontrolować je od czasu do czasu. Regularna kontrola jest podstawową gwarancją ich działania. Jedną ze skutecznych metod kontroli jest naumyślne popełnienie błędu. Co zrobią twoi pracownicy, jeśli na przykład na rampę dociera więcej gotowych wyrobów, niż wynika z zamówienia? Czy magazynier odeśle ten nadmiar do magazynu? Czy spróbuje przywłaszczyć go sobie (może w zmowie z kierowcą ciężarówki)? A może po prostu odprawi wysyłkę, nie zwróciwszy nawet uwagi na nadmiar? Jeśli Twój personel do spraw należności nie jest rzetel­ny, uważny i uczciwy, może to spowodować katastrofę. Sprawdzaj ich, chowając przed nimi fakturę i obserwując ich reakcję. Czy wykryją brak? Czy uświadomią sobie, że zagi­niona faktura oznacza utracony dochód i zwrócą ci na to uwagę? Inną doskonałą metodą sprawdzania procedur zabez­pieczających są niezapowiedziane inspekcje. Inspekcje takie są najbardziej skuteczne podczas pracy w godzinach nadliczbowych lub na drugiej zmianie. Pomocne zasady przy wprowadzaniu Twoich zabezpieczeń. Wnoś skargę na pracowników przyłapanych na kradzieży. (Zgoda na zwrot towaru i przeprosiny to zachęta do dalszych kradzieży). Wprowadzaj zmiany w harmonogramie pracy dozorców. (Takie zmiany zapobiegają nawiązywaniu kontaktów straży z innymi pracownikami, którzy mogą okazać się nieuczciwi, oraz zapobiegają monotonii osłabiającej czujność). Ceny na metkach oznaczaj maszynowo lub stemplem, nie wypisuj ich ręcznie. Tylko upoważnionym pracownikom pozwalaj ustalać ceny i oznaczać nimi towary. W wypadku zwrotu zapłaty przy reklamacji wymagaj zbadania towaru i akceptacji przez pracownika innego niż bezpośrednio zainteresowany sprzedawca. Szczególną uwagę zwracaj na kasjerów kiedy otoczeni są większą grupą klientów. Uważaj na rejestry omyłkowych operacji kasowych jako metodę ukrycia niedoborów. Wymagaj wiarygodnego, powtórnego sprawdzenia dostarczanych materiałów, aby zapobiec możliwości kradzieży w zmowie pomiędzy kierowcami i pracownikami odpowiedzialnymi za przyjęcie towaru. Nie zezwalaj, aby ciężarówki podjeżdżały do rampy, jeśli nie jest jeszcze przygotowany załadunek lub rozładunek. Nie wpuszczaj kierowców do środka magazynu. Nie pozwalaj kierowcom załadowywać własnych ciężarówek, zwłaszcza bezpośrednio z magazynu. Zleć nadzorcy lub strażnikowi kontrolę wszelkiego bagażu pracowników przy ich wychodzeniu z siedziby firmy. I tak dalej. Zdaję sobie sprawę, że brzmi to dość okrutnie, ale wszyscy powinniśmy zdać sobie sprawę, że okradając firmę, tak naprawdę okradamy siebie i w konsekwencji pozbawiamy się pracy.