Odc. 63 Grywalizuj czyli Zarządzaj emocjami w formie gier.

Grywalizacja czyli zarządzanie dla dużych chłopców i dziewczynek.

„Gra to stan umysłu, a nie li tylko jej reguły”

Zatem w co tu się gra? Otóż grywalizacja w zarządzaniu wykorzystuje wszelkie emocje, jakie utożsamiają się i wiążą z graniem, grami i zabawami w sytuacjach, które bynajmniej grą nie są. Ogromna satysfakcja z pokonywania wyzwań, rywalizacja oraz współpraca graczy wykorzystywane są głównie do zwiększenia zaangażowania. Dodatkowymi elementami, bez których mechanizm grywalizacji nie zadziała to: zabawa, znajomi, współpracownicy oraz informacja zwrotna. Według szacunków kilku firm badawczych już w bieżącym roku, gry i mechanizm grywalizacji będą wykorzystywane w ok. 65- 70 proc. światowych potentatów, a ich rynek w USA może osiągnąć wartość ok. 1 mld USD. Już wiele firm wprowadziło zarządzanie przez grymalizację do swojej polityki. Chociażby Nike, Samsung, Dell czy Microsoft. Inaczej rzecz ujmując, grywalizacja to zastosowanie elementów znanych z gier do zmiany zachowań poza kontekstem gry./*  Ciekawą definicję poznałem przeglądając lekturę tematu, że grywalizacja to wstrzykiwanie elementów frajdy w czynności zarządzania, które do tej pory frajdy nie sprawiały. Albo taka definicja, że to po prostu rozwiązywanie problemów z „zabawowym” nastawieniem. W momencie, kiedy reguły gry przesłaniają frajdę, trzeba wrócić do projektu, zaplanować go od nowa.  A jak jest u nas, w Polsce? Na Wyższej Szkole Administarcji i Biznesu w Gdyni, gdzie prowadziłem zajęcia z tzw. „Gier Kierowniczych” starałem się zarazić studentów pasją tworzenia gier zarządczych, które pomagają w sztuce prowadzenia firm i projektów, a także najważniejszego z owych projektów: własnego życia. Kto może być odbiorcą zarządzania przez grywalizację? Na pewno – społeczeństwo, które można tym sposobem uczyć np. w dziedzinach ekonomicznych czy przyrodniczych. Zachowania Waszych odbiorców, klientów można w ten sposób grywalizować by zwiększyć ich zaangażowanie oraz sprzedaż. Najwięcej chyba jednak możesz zyskać kiedy będziesz Grywalizował zachowania Twojego personelu, pracowników. Możesz tak zarządzać w trzech przestrzeniach: zarządzania personelem, wzrostu produktywności i optymalizacji procesów oraz zwiększanie ich zaangażowania.  Dla przykładu w kwestii zarządzania personelem ciekawą rekrutację z użyciem gier zastosowały firmy Marriott Hotel i L’oreal. Wiesz dobrze jak przeważnie wygląda proces rekrutacyjny: wysyłasz CV, rozmawiasz z kandydatem i potem znowu. Czy w ten sposób Jesteś w stanie zweryfikować umiejętności i kompetencje potencjalnych pracowników, których chcesz zatrudnić w swojej firmie? Nigdy nie Masz pewności i pełnego zadowolenia. Aby to zmienić Możesz stworzyć swoją grę. Właśnie wspomniany Hotel Marriott potencjalnym pracownikom proponuję grę My Marriott Hotel, w której muszą oni sobie poradzić z zadaniami, jakie stoją przed nimi w czasie zarządzania własnym hotelem. Na ostateczną rozmowę kwalifikacyjną zaprasza tylko tych kandydatów, którzy poradzili sobie najlepiej z tym zadaniem. L’oreal natomiast zaproponował grę o nazwie: Reveal, gdzie można spróbować wziąć udział w kampanii wprowadzającej nowy produkt na rynek. I znowu tylko najlepsi gracze są brani pod uwagę w dalszej rekrutacji. W ten sposób firma wyławia z rynku osoby posiadające kluczowe dla niej kompetencje. Zaawansowane narzędzia grywalizacyjne Możesz stosować w zarządzaniu wiedzą. To jasne, że najpopularniejsze grywalizacje są używane na dużą skalę w projektach szkoleniowych i doskonaleniu pracy zespołowej. A Wiesz dlaczego tak się dzieje? Człowiek zapamiętuje ok. 5%  tego, co usłyszy, 20% tego, co zobaczy, ale aż 80%, tego, co sam zrobi. Moja ulubiona dziedzina: optymalizacja procesów i wzrost produktywności poprzez kreowanie innowacyjnych przestrzeni wymusza dzisiaj konieczność stosowania grywalizacji. W Waszych działach sprzedaży model ten powinien stawać  się coraz popularniejszy. Oczywiście w tych przypadkach zarządzanie przez „granie” polega na sprzedaży jak największej ilości produktów, w tym też i usług. Ważne jest tu wyważenie między graficznym scenariuszem, a wartością dodaną, jaką gra ma przynieść Twojej firmie. Należy pamiętać , aby podczas gry można było zdobywać: punkty, poziomy zaawansowania, odznaki, awatary, zadania, porównania, itp. Jaskrawy i Znany Wam codzienny rytm pracy, gdzie w czasie dnia pracy dostajecie dziesiątki maili. Każdy z nich z reguły trzeba, Musisz otworzyć, przeczytać i  na niego odpowiedzieć. W jaki sposób zorientować się, które z nich są najważniejsze i wymagają natychmiastowej odpowiedzi? Problem ten rozwiązuje gra e-mail tokens./* Każdy pracownik na początku miesiąca dostaje do dyspozycji określoną liczbę tokenów, które przydziela wysyłanym wiadomościom w zależności od ich ważności i pilności. Współpracownicy natomiast mogą filtrować maile po ilości przydzielonych tokenów i odpowiadać w pierwszej kolejności na najważniejsze z nich. W rezultacie firma może usprawnić przepływ informacji, sprawdzić między którymi pracownikami jest największa wymiana tokenów i ułatwić im komunikację przydzielając im biurka naprzeciwko siebie. Wpłynie to na optymalizację kosztów i procesów w przedsiębiorstwie./* Itd., itp. Kolejnym ciekawym przykładem jest idea market – gdzie pracownicy zgłaszają swoje pomysły na usprawnienie działań przedsiębiorstwa i wystawiają je na sprzedaż na giełdzie pomysłów. Każdy z współpracowników dysponuje fikcyjną walutą, za którą może kupić najtrafniejsze według nich propozycje rozwiązań. Firma może zrealizować pomysły, które uzyskały największą cenę na idea market a Szef-Właściciel wypłaca im premię. Pamiętaj jednak, że gra musi być szyta na miarę.  Dlatego przed Tobą, który zaprojektujesz i wdrożysz w firmie tego typu rozwiązania stoi bardzo ważne zadanie – musisz świetnie zaprojektować grę. Pamiętaj też, że pierwszą niezbędną cechą dobrze zaprojektowanej grywalizacji jest jej dobrowolność. Może się to okazać trudne w przypadku takich gier, które mają sens, jeżeli uczestniczą w nich wszyscy pracownicy. Grywalizacja pozwala zaangażować Twój personel do prac, które są zgodne z Twoimi oczekiwaniami co do zrealizowania projektu, nawet jeśli są one uważane za nudne lub rutynowe.

A jeśli Zapragniesz zaprojektować w swojej firmie grę a Masz obawy czy Podołasz- to zwróć się do mnie. Jak zawsze jestem do pełnej dyspozycji, kreacji i wsparcia doradczo-szkoleniowego. ZAPRASZAM.