..odc. 17.. kradzieże w biznesie cz.2.

Kradzieże – co z zabezpieczeniem??

Kontynuując rozważania z poprzedniego odcinka, pamiętaj, iż kolejnym krokiem w podnoszeniu poziomu pracowników jest umożliwianie im sprostania twoim oczekiwaniom. Pomóc w tym mogą następujące przykładowe praktyki: dbaj, aby każde stanowisko odpowiadało talentom pra­cownika. Nie należy obsadzać pracowników na stano­wiskach, na których zmuszeni są kłamać lub oszukiwać co do swoich wyników, ponieważ nie są w stanie wykonać swojej pracy. Kłamstwo i oszustwo, nawet na małą skalę, jest tylko o krok od kradzieży. Ustal rozsądne reguły i stanowczo wprowadź je w życie. Zbyt swobodnie stosowane reguły są gorsze, niż brak reguł. Ustal wyraźną hierarchię kompetencji i odpowiedzial­ności. Każdy pracownik potrzebuje kryterium swego postępu i poprawy wydajności. Aby spełnić tę zasadniczą potrzebę należy wyraźnie określić obowiązki - najlepiej na piśmie. Gdy pracownicy nie wiedzą, kto za co odpowiada, będą pomyłki, marnotrawstwo i ten rodzaj zobojętnienia, który może doprowadzić do nieuczciwości. Należy zapewnić pracownikom środki, aby mogli osiągnąć sukces. Niezależnie od tego, czy są zaopatrzeniow­cami, sprzedawcami, stoją za ladą, nic bardziej nie frustruje pracownika niż to, że jego starania blokują okoliczności, na które nie ma wpływu. Aby dobrze pracować, potrzeba odpowiednich narzędzi, odpowiedniej informacji i w razie potrzeby, kierownictwa. Wymaganie wyników przy braku takiego wsparcia, to najlepsza droga do osłabienia morale. Bądź sprawiedliwy nagradzając nadzwyczajne wyniki pracy. Najlepszy sprzedawca, który traktowany jest tak samo jak przeciętny pracownik, może poczuć się rozżalony. Oso­by, które wnoszą istotny wkład w zyski, mają prawo do sprawiedliwego udziału w finansowej oraz osobistej satys­fakcji i spodziewają się go. Uczciwe uznanie zasług z Twojej strony budzi więcej uczciwego wysiłku ze strony pracownika. Na koniec, należy eliminować pokusy kradzieży. Wyeliminuj okazje do kradzieży, a osiągniesz połowę sukcesu. Nic nie zastąpi stanowczych, konsekwentnie wprowadzonych środków zapobiegawczych. Ponadto dobrze by było wprowadzić stały program badania i szkolenia. Powinieneś szkolić pracowników w sposobach eliminowania braków i ubytków ma­gazynowych. Przede wszystkim ważne jest, aby twoi pracownicy wiedzieli, że zawsze jesteś czujny i dbały. Trzeba to stale pod­kreślać. I przy każdej sposobności -przy sprawdzaniu ochrony sklepu, przy zmianie zamków, sprawdzaniu systemu alar­mowego, kontroli rachunków, zawiadomieniu na tablicy ogłoszeń - możesz być pewny, że kiedy pracownik staje wobec wyboru: kraść, czy nie kraść, wpływasz tym na jego decyzję. Osobną kwestią są często niestaranne zabezpieczenia techniczne. Jako właściciel, musisz  przy­wiązywać odpowiednią wagę do wydawania kluczy, zamyka­nia drzwi na klucz i zmiany zamków. W innym wypadku zapraszasz wręcz nieuczciwych pracowników do firmy, sklepu lub biura po godzi­nach pracy. Natomiast staranna kontrola kluczy oraz in­stalowanie zamków zegarowych i systemów alarmowych, to sposoby na zmuszenie pracowników do uczciwości. Im więcej w siedzibie firmy drzwi, tym więcej dróg kradzieży. Siedziba firmy urządzona z uwzględnieniem najwyższego bezpieczeństwa powinna mieć możliwie najmniej czynnych drzwi oraz, jeśli potrzeba, stróża przy każdych z nich. Do­datkowo, przy przyjmowaniu lub wysyłce materiałów lub go­towych wyrobów oraz przy wyrzucaniu śmieci powinien być obecny nadzór. Dopóki którekolwiek drzwi są otwarte, powinien być przy nich odpowiedzialny pracownik lub dozorca. Po godzinach pracy siedzibę firmy chronić powinien cen­tralny system alarmowy. Celem takiego systemu jest reje­strowanie otwierania i zamykania drzwi oraz badanie nie przewidywanego ich używania. Zamki zegarowe projektuje się również tak, aby rejestrowały wszelkie otwieranie.

CDN